Vecka 20

Ja hörrni igår gick jag in i vecka 20 :D

DIN BEBIS

Grattis! Du är nu halvvägs genom graviditeten.

Det har gått 18 veckor sedan befruktningen,

och din bebis är nu 14-16 cm från huvud till stjärt,

och väger c:a 250 gram, ungefär som en stor chokladkaka.

Bebisens hud börjar nu bli tjockare och körtlar under huden,

börjar utsöndra ett vaxliknande ämne som kallas vernix.

Detta ämne kommer att täcka din bebis hud

och skydda den mot fostervattnet under resten av graviditeten.

Lanugohåret på bebisens kropp hjälper till att fixera den skyddande vernixen.

Huvudhår och tånaglar börjar växa på det här stadiet,

liksom hår på överläppen och i ögonbryn.

 

DU

Din midja har sannolikt vuxit och är inte lägre synlig.

Livmodern har fortsatt växa upp i magen och kan nu

kännas i höjd med navlen.

Den växande bebisen och livmodern trycker din buk,

utåt och genom återstoden av graviditeten kommer,

den att fortsätta trycka på dina lungor, mage och njurar.

Detta kan göra att du lättare blir andfådd,

behöver kissa oftare och inte kan äta lika mycket,

samt orsaka förstoppning.

Det ökade trycket kan också göra att din,

navel trycks ut och blir som en liten kula iställer för ett hål.

Många får också bristningar i huden på magen,

då den töjs ut i snabb takt.

Detta gäller också bukmuskularturen som dras isär och stäcks ut,

och blir därmed något försvagad.

Man brukar därför rekommendera gravida,

kvinnor att inte belasta bukmusklerna i onödan.

 

 

(Text lånad från blimamma.se & bild lånad från Gravid.se)


Kommentarer
Postat av: Emma, Mamma till Tuvaliee!

Fin blogg du har nu då! Åh, jag vill oxå ha min mer personlig. :)



Ja men jag gillar när det händer saker hela tiden. Fast när man är gravid så skadar det inte att få vila då och då.. Hehe. :P Så mysigt att vara gravid, det är ju så sjukt jäkla fint med. :D



Haha, ja du ser.. Hade ni ett bestämt killnamn om det skulle ha blivit en pojk? :)



Tack, Gumman! Jag hoppas oxå att det blir bättre snart så man kan få något slut på detta elände..



Pussss!

2010-03-03 @ 12:48:58
URL: http://aboutourslife.blogg.se/
Postat av: Jessie - 22 år & Mamma till Jacob

spännande=)

2010-03-03 @ 13:18:09
URL: http://silkybutterfly.blogg.se/
Postat av: w - ung tvåbarnsmamma

vilken fin design du skaffat dig. :)

vecka 20, nu är det bara halva tiden kvar.



haha ! ja det lät verkligen som ett problem att hålla i . :p det där fixar du säkert.

jag tycker det är riktigt jobbigt att tänka på att ta mina vitaminer och järntabletter och tänka på olja m.m .. så det händer ju att man hoppar .



har du råkat ut för eksem någonting då?

tänkte på din torrhet om den kliar. jag fick otroligt torr hud med henne, bla ring eksem så kan inte ha ringar :(

var van med extremt mjuk hud som jag hade när jag väntade kevin och efter jag fått honom.



vi har 7:e april eller 12:e , men vi gissar på att hon kommer slutet av denna månad, men vi får väl allt se. :D

ni då?



haha jaa han är skön! ;)

kramar.

2010-03-03 @ 14:42:34
URL: http://dyrbarkarlek.blogg.se/
Postat av: -Malin

Halvvägs, skönt!

2010-03-05 @ 23:30:16
URL: http://malinandrenhogrell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
spara uppgifter?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0