Lucia kaka

Denna goda kaka slängde jag ihop innan jobbet på Lucia. Den vart riktigt god den här gången och jag vart faktiskt väldigt nöjd med den. Den vart inte ett dugg torr, men heller inte kladdig. Perfekt helt enkelt. Så jag passar på att dela med mig utav mitt recept till er.

3 ägg
2 1/2 dl strösocker
(i denna fick det bli 1 dl strösocker och 1 1/2 dl rörsocker då strösockret inte räckte)
1 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
1 1/2 g saffran
50 g smör
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakbulver
1 nypa salt
Smör och kokosflingor till formen.

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt poröst (jag använde elvispen då jag hatar att vispa för hand)
Koka upp mjölken tillsammans med saffran och smält smöret, blanda det med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en egen bunke och vänd försiktigt ner det i smeten (vispa aldrig ner dem torra ingredienserna för då försvninner luften i smeten).
Smöra och bröa (denna gång med kokos istället för ströbröd) en sockerkaksform.
Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30 minuter, beroende helt på ungnen och hur djup sockerkaksformen är, prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett fint fat.

Kommentarer
Postat av: SHORTY

oherreguuuuud vad gott, smälter i munnen!!

2011-12-19 @ 22:20:00
URL: http://shortys.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
spara uppgifter?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0