Vi vecka 27

Bebis:
Nu är det lättare att mäta barnets fulla längd inklusive benen. Barnet är cirka 30 centimeter i sin fulla längd och väger ca 1 kg. Foten har nu hunnit bli fyra cm, låret är ca fem cm och huvudets diameter är sju cm. Huvudets omkrets uppskattas till att vara ca 26 cm. Nu liknar barnet en tunnare, mindre och rödare variant av hur det kommer att se ut vid födseln. Även om systemen inte är helt färdigutvecklade ännu har barnet vad som krävs för att överleva utanför magen. Nu öppnar även barnet sina ögon. Ögonen kan skilja på ljus och mörker och de öppnas och stängs och tittar åt båda hållen – barnet tränar sina ögonmuskler helt enkelt. Hörseln utvecklas allt mer och barnet kan hoppa till vid kraftiga ljud eller snabba rörelser från dig.


Mamma:
Nu kanske du känner en liten fot som trycker mot magen. Ibland tar barnet spjärn och prövar sina krafter. Du kan känna hur barnet "svarar" när du försiktigt trycker tillbaka. Du kan också börja känna dig tung och få bristningar, så kallade strior på mage och lår. Har du kanske börjat att lägga på dig lite grann? Alla gravida kvinnor ska lägga på sig en del kilon, men hur mycket varierar. Mellan 7-18 kilo är vanligt. Det viktigaste är att viktökningen är någorlunda jämn, och att du inte går ner mycket i vikt. Det är inte ovanligt att gravida drabbas av klåda. Det kan vara hormonerna som påverkar huden eller kanske lider du av vätskebrist.

Egna ord:

Ja vad ska man säga? Trött, trött och åter trött. Spelar ingen roll vilken tid jag kliver upp, vad jag gör osv, jag är endå lika trött hela tiden. Och känslomässig måste jag säga. Vissa dagar känner jag att jag skulle kunna börja gråta för "ingenting", och det gör jag också. Kan tex var att jag inte vill jobba den dagen, att jag inte orkar pendla, att jag inte har några kläder, ja ni fattar. Och annars så är jag inte direkt typen som gråter, så det är lite ovant ja. Även för M kan jag tänka mig ;) Sover fortfarande hela nätterna, och skulle jag lyckas bli väckt så somnar jag antingen om på två röda, eller så blir jag super pigg och hungrig och kan inte somna om förens efter en nattmacka. Börjar även bli lite less på den ständiga kommentaren "När sa du att du skulle ha nu igen? 20 Mars? Jaha Ojj, sådär stor är inte ens min kusin och hon ska ha i Januari" -Nehe och? Jag kunde inte bry mig mindre. Enligt mina mått så är jag inte super stor så sluta gapa så fort jag svarar vilken månad jag är i. Förlåt mig men jag blir så irriterad på vissa människor. Vet dem inte hur stor man faktiskt är på slutet av en graviditet eller? Jag menar det kan väl knappast se ut som att jag ska föda imorgon eller? Jaja,vad vet jag. Den 21 har jag även fått en läkar tid, jag ringde min BM och sa att jag har så otroligt ont när jag sitter ner nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Jag kan inte sitta ner på jobbet för då gör det så sjukt ont när jag reser mig upp så att jag nästan vill börja gråta, och stå upp ett helt arbetspass är inte heller helt optimalt varken för min rygg eller mina fötter. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Får se vad läkaren säger. Barnmorskan pratade nåt om en eventuell sjukskrivning, men som sagt, vi får väl se. Jag menar nu under julveckan så kommer jag att dö på jobbet. Speciellt efter ett sånt arbetspass som 8-20:30.

Kommentarer
Postat av: mikaela

Du är alldeles lagom rund om magen. Fast jag förstår att det kan bli jobbigt. Det där är en sådan sak jag lätt skulle kunna säga utan att tänka mig för. Jag hoppas att jag inte har gjort det och jag hoppas i fall jag har gjort det att du inte tagit illa upp. SNART FÅR ALICIA EN SYSTER ELLER BROR. (det stod syster på lappen jag fick) ;). Ska bli så roligt. Det var trevligt att träffa er alla idag. Ses igen på lördag. KRAM FRÅN OSS.

2011-12-19 @ 00:08:37
URL: http://hallontuttar.blogg.se/
Postat av: Brassemamma

Jag tycker din mage är väldigt fin! Själv har jag BF 14/3 (med barn nr 2) och min mage är helt enorm! Jag undrar hur jag kommer att se ut i mars! :)

2011-12-19 @ 04:02:44
URL: http://brassemamma.blogg.se/
Postat av: Mamma till Adam och Yacob och bäbisen i magen

Va jobbigt att folk ska lägga sig i hur stor mage man har , det är ju så olika precis som att alla bäbisar är ju inte lika stora när de föds heller! Min kompis hade nästan ingen mage als när hon gått hela graviditeten så dom trodde knappt hon skulle ha barn när hon kom till förlossningen. Vi har hunnit till v 23 :) och den här gången får pojkarna en lillasyster de känns underbart!! Lösenord till bloggen är: nummer3. Hon var jätte söt liten pepparkaka på lucia eran lilla tös :) Och vilket mysigt lucia firande ni hade där mina pojkar går är de dropp in fika..

2011-12-19 @ 09:33:40
URL: http://familylife.bloggplatsen.se
Postat av: SHORTY

aw vad jobbigt det är att veta att det är tungt på jobbet för dig, men jag förstår det! Det är tungt för mig nuförtiden och då är jag inte ens gravid. Jag vill inte att du ska lida men vill inte heller att du ska försvinna från jobbet. Blir alltid lika glad att se dig :D <3 men som sagt, när du väl blir borta från jobbet så är vi ändå ett sms/samtal bort :D <3

2011-12-19 @ 22:29:22
URL: http://shortys.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
spara uppgifter?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0