Week 23

Bebisen:
Ditt barn är nu ca 29 cm lång om man mäter ifrån hjässa till häl och det väger ca 600 gram. Barnets hörsel förbättras och det kan nu urskillja olika ljud både inifrån och utanför din kropp. När ditt barn föds kommer det att känna igen din röst både på tonläge och på rytm. Barnet börjar nu se ut som en fullgången bebis, men fortfarande kan man urskilja skelett och organ genom huden. Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar hormoner och insulin. Insulin behövs för att transportera blodsockret till kroppens celler. Barnet börjar även varva perioder av vakenhet och sömn. Redan nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel, även om det ofta för med sig en del komplikationer.

Mamman:
Du har kanske gått upp fem till sju kilo, eller mer. Håret kan kännas tjockare eftersom du slutat tappa hår. Du kanske börjar känna dig klumpig och ovig nu när din tyngdpunkt förflyttat sig. Din livmoders översta del finns nu c:a 3 cm ovanför din navel. Många kommenterar magen och säger att den är stor eller liten. Lyssna inte så noga, din barnmorska stämmer av att allt är som det ska. Känner du när barnet hickar? Det kan kännas lite roligt som ett regelbundet pickande som pågår någon minut. Långt ifrån alla känner när barnet hickar. Känner du dig stressad? När du stressar frigörs hormoner i ditt blod som sedan passerar moderkakan och överförs till barnet. När mammans puls ökar av någon anledning, så ökar också barnets puls. Det kan du märka genom att barnet kan sparka. Vi lever i en stressig värld men försök att leva lite lugnare när du är gravid.

Egna ord:

Mår fortfarande bra i graviditeten och försöker fortfarande hänga med i den snabba takten. Veckorna rullar förbi och snart är det första advent och sedan Jul. Efter det så är det bara ca 3 månader kvar tills bebis är beräknad och jag har fortfarande nästan inte fattat att det ska komma en till bebis, man har juh redan fullt upp med en liten hemma som tar upp hela ens tanke kraft. Jag tror mer och mer på att det kanske är en liten pojke som bor i min mage trots allt, men varje gång när jag ska tänka på namn så är det mest tjejnamn som kommer upp. Det är svårt det där med namn tycker jag. På kvällen den 12 November när vi skulle sova så kände M för första gången bebis sparka på utsidan, det är verkligen en kvälls aktiv liten krabat som bor där inne iallafall. Ingen halsbränna ännu tack och lov och jag har nu fått en ny tid till sjukgymnasten då Alicia var sjuk sist. Anfådd är jag fortfarande som jag skrev sist och det lär jag väl vara ett bra tag till. Tankar kring hur det kommer funka allting med två små snurrar ganska mycket i mitt huvud just nu, speciellt på kvällarna när jag ska sova. Tankar som: Kommer den lilla att vecka Alicia på nätterna när han/hon är hungrig? Hur kommer man orka med dem dagarna när man har två tjuriga och gnälliga ungar.. osv osv. Tankar som man endå måste få tänka tycker jag.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Sådana tankar hade jag också, men jag kan lova att du inte behöver bekymra dig. Man anpassar sig helt enkelt :) Jobbiga dagar kommer alltid och då är det bara att försöka gilla läget så går det mycket bättre :) Och om det är fantastiskt att vara mamma till ett barn så är det ännu mer fantastiskt att vara det till två :)

2011-11-18 @ 13:11:44
URL: http://www.minvardagiord.blogspot.com
Postat av: Petrah aka. Shorty

det är klart man får tänka som du gör gumman men du kommer klara det galant, det lovar jag :D du är en fin mamma!

2011-11-18 @ 21:13:12
URL: http://shortys.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
spara uppgifter?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0