Vi har gått in i vecka 18

{ Tidsinsällt }

I Torsdags 6/10 gick vi in i vecka 18



Mamman:
Du kan ha ökat mellan ungefär tre och sex kilo vid det här laget. Det är helt normalt och du kommer att gå upp ännu mer. Det kan kännas konstigt om du är van vid en konstant vikt men viktökning är ett tecken på att allt är som det ska. Nu kan du börja känna dig yr om du ligger på rygg, så försök ligga i sidläge eller åtminstone lutad åt sidan lite. Orsaken till yrseln är att livmodern kan trycka på venen som för blod tillbaks till hjärtat. Använd gärna kuddar som stöd mellan benen, under höften, eller bakom ryggen om du tycker det känns skönt. Livmodern har fortsatt att växa upp i din mage. Om du mäter så kan du känna den ungefär på två fingrars bredd under naveln. Din livmoder är vid det här laget ungefär lika stor som en Nätmelon.

Bebisen:

Barnet är känsligt för ljus, det kan göra olika grimaser, vinka och reagerar på ljud och buffar. Nu befinner sig hjärnan i ett händelserikt utvecklingsstadium. En enormt aktiv period börjar med rejäla träningspass. Han eller hon vrider och vänder på sig, sparkar och slår. Små luftbubblor som kallas alveoler eller lungblåsor bildas nu i lungorna. Fingrar och tår ser alltmer färdiga ut, och de virvlar och ränder som utgör barnets unika fingeravtryck börjar att framträda. Nu ligger ögonen i rätt läge och i tarmen har barnets första avföring samlats - barnbeck. Om det skall bli en pojke så bildas prostatan nu.


Egna ord:

Läser lite här och var att "nu känner du dig pigg igen", njae det kan jag väl inte direkt hålla med om. Varje morgon är det en "pers" att kliva upp, och det spelar ingen roll när jag gick och la mig kvällen innan. Har även ätit järntabletter (Nifferex) sen ett tag tillbaka, men känner mig inte särskillt mycket piggare utav dem heller. Känner även att ryggen blir trött mycket fortare på jobbet än den gjorde innan. Och p.g.a det så blir det ganska obekvämt och "outhärdligt" att sitta i kassan flera timmar i sträck. Hoppas att jag kan lyckas "få" ta ut havandeskapspenning denna gång. Med Alicia ansökte jag inte ens om det då det ej behövdes. Snart, snart är det dags för RUL, länktar som en tok. Vill se lill hjärtat som bor där inne i min mage :)

Kommentarer
Postat av: Melanie

Hej där!

Nu ska jag berätta en sak för dig!



Jag heter Melanie och bloggade förr på nartvablirtre.blogspot.com när jag var gravid med min tjej. Vi kommenterade en del hos varandra då och gick över tiden samtidigt också vill jag minnas.

Just nu ikväll, satt jag och läste i den bloggen (har en ny numer) och kikade på gamla kommentarer. Då såg jag en från dig och tänkte kika in här.



Och vad ser jag? Att du är gravid igen! Stort grattis!! Det roliga är att det är jag också, haha! Jag går in i vecka 17 i morgon, så vi ligger rätt lika. Även denna gången alltså. Hur skumt är inte det?



Ja...en liten rolig grej bara, som jag ville dela med mig av:) kram på dig!

2011-10-08 @ 20:05:04
URL: http://enlitendelavmig.blogg.se/
Postat av: Melanie

Ser nu att din tjej föddes 6/8. Min Moa kom till världen 9/8 :)

2011-10-08 @ 20:05:41
URL: http://enlitendelavmig.blogg.se/
Postat av: Sabina

Hej!

Kika in här: http://saabiina.blogg.se/2011/october/10-oktober-11-vinn-presentkort.html



och var med och tävla om en presentkod på 500:- på Barnskobutiken! :)

2011-10-10 @ 21:46:57
URL: http://saabiina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
spara uppgifter?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0