Week 17

{ Tidsinställt }

Mamman:
Barnet väger mer än moderkakan och nu börjar det definitivt synas att du är gravid. Magen växer och livmoderväggen tänjs ut allt mer. Såhär dags är moderkaken väl utvecklad och förser fostret med allt det behöver, och  för bort avfall som det inte längre behöver. Samtidigt flyttas livmodern uppåt i din mage och kan nu kännas 3-5 cm nedanför din navel. Om du är omföderska kan det hända att du känner hur barnet rör sig för första gången. Se till att fortsätta äta rätt. Du kan börja svettas mer än normalt. Detta beror på den ökade blodmängden i din kropp.

Bebisen:

Vikten är ca 170 gram & längden från topp till tå är mellan 14 och 16 cm, vilket motsvarar din hand om du spretar med fingarana.Vikten har fördubblats de senaste två veckorna. Barnet har koncentrerat sig på att organen ska växa och utvecklas och har hittills varit ganska smal. Nu börjar den samla på sig fett. Fettet behövs för att kunna hålla värmen när barnet kommer ut, men också för att skydda de inre organen. Könsorganen är utvecklade och ögonlock täcker ögonen och de kommer inte att öppnas förrän i vecka 26, hjärnans utveckling är intensiv under den andra trimestern. Barnet upplever sin omgivning och kan reagera på det som händer på utsidan av magen. Det kan rycka till vid plötsligt höga ljud men lugnar sig oftast vid ett rytmiskt gungande.



Egna ord:

Ja, jag tyckte nyss att jag satt här och skrev om utvecklingen i vecka 16, och nu har redan vecka 17 kommit med stormsteg. Snart är det dags (18 Oktober) för Ultraljud och som jag längtar, ska bli så spännande att få se lilla Mini♥. Kanske att jag då kan förstå lite mer att jag verkligen är gravid och att vi ska få ännu en liten pärla?. Ja och som jag skrev i något inlägg tidigare så har jag även nu börjat kunna känna av bebis där inne då & då, så himla mysigt!

Kommentarer
Postat av: Jannika, mamma till Jillian

nä altså min a fötter har aldrig gått tillbaka till va d va förr:(

2011-10-01 @ 14:53:52
URL: http://jannikassmulor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
spara uppgifter?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0