Vecka 30




Bebis:
Nu växer fostret mycket, och kommer att öka med ungefär 200 gram i veckan fram till förlossningen. Just nu kan bebisen väga runt 1600 gram och mäta ca 41 cm. Nu börjar proportionerna likna ett nyfött barn. Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer. Fostret har fortfarande så gott om plats att det kan vända sig och växla mellan att ligga med stjärten eller huvudet nedåt. Först om några veckor behöver bebisen fixera sig. Även om din bebis ligger skyddad av fostervattnet och livmodern kan den känna och reagera på smärta. Man kan se med ultraljud hur bebisen övar på att andas för att göra sig redo för världen utanför. Om den sväljer fostervatten i fel struprör kan du känna hur den får hicka. Om din bebis föddes nu skulle den kunna hålla sig varm utan kuvös. Huden börjar bli mjuk och len allteftersom underhudsfettet utvecklas. Fettet isolerar mot kyla och fungerar som en energireserv.

Mamma:
Nu har tre fjärdedelar gått av din graviditet, bara tio veckor kvar. Det kan vara bra att fundera lite över hur det kommer att bli när barnet kommit ut. Passa på att göra sånt som du gissar att du inte hinner sedan. Gå på bio, fika med en kompis, gå till tandläkaren eller frisören. Barnets tyngd kan göra det svårt att hålla balansen. Försök tänka på hållningen så att du inte får belastningsskador. Dina lungor måste ta upp ca 20% mer syre och stöta ut mer koldioxid med varje andetag eftersom du också andas för ditt barn. Måttet på livmodern är ca 28 till 31 cm. Många tycker att det är full fart i magen den här tiden. Det finns även de som säger att så som barnet är i magen blir det även när det är fött.

Egna ord:
Efter lång tid med utdragna förkylningar, dålig sömn, flytt och sjukhusbesök så börjar jag äntligen komma tillbaka till mig själv. Dock börjar det nu kännas att jag är gravid, inte så konstigt kanske haha. Innan har jag inte känt av magen så mycket, men nu börjar det bli lite tungt att gå längre sträckor, böja sig ner mycket osv. Har lite funderingar på om bebis kanske har lagt sig med huvudet neråt, vet dock att det är tidigt speciellt när man är omföderska, men jag har börjat känna "dem där" ilningarna som jag kände med Alicia, det är främst när man går som det "hugger" till. Uppstötningar får jag nu med jämna mellanrum men fortfarande ingen halsbränna. Tror även att jag börjat samla på mig lite vätska nu som jag hade hoppats på att slippa, men än så länge är det inte så farligt, känns mest i händerna. Har även börjat känna av att jag behöver gå på toa oftare, dock ej på nätterna tack och lov. Har även fått mig en craving denna graviditet, te med honung och mjölk i, minst tre koppar om dagen vill jag gärna ha. Nu är det inte så lång tid kvar och den här graviditeten har gått i rusande fart, snart är magen borta och vi har ännu en liten underbar människa hos oss. Så nyfiken på om det är en bror eller syster som ska komma till oss. Snart så...


Kommentarer
Postat av: Veronica, mamma till Nim & tösen

Ahw.. där har vi ju fina kulan =) Som du växer, hihi =) Kramis

2012-01-09 @ 21:57:03
URL: http://attblifler.blogg.se/
Postat av: SHORTY

åh så fin! som JAG längtar. Hoppas på att få komma hem till dig sen och snosa på liten bebis :D <3

2012-01-09 @ 22:03:59
URL: http://shortys.se
Postat av: Veronica, mamma till Nim & tösen

Hehe märkligt :)

Ja jag växer så det knakar. Stor som bara den.. Har inga sf-mått från Nim att jämföra med. Gick inte ta med honom.. Så jag får jämföra bilder. Men jag är säkert mkt större, känns så iaf och ser ut så på bilderna, hehe. Kramkram

2012-01-09 @ 23:11:27
URL: http://attblifler.blogg.se/
Postat av: Michelle - med en prins i magen <3

Superfin design! De känns helt overkligt fortfarande, förstår inte att vi ska få en liten bebis om drygt en månad! Fattar nog när han är här hos oss! Kram

2012-01-10 @ 09:42:16
URL: http://hannahmiichelle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
spara uppgifter?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0