Då går vi in i vecka 17 :)

DIN BEBIS

Är cirka 18 cm mellan huvud och fötter.
Vikten är 90-120 gr.
Könsorganen är utvecklade.Kroppen är tunn.

Armar och ben är s pinkiga och det mesta av skelettet består,
fortfarande av brosk som är mjukt och böjligt.
Barnet saknar nästan helt underhudsfett.

Ögonlock täcker ögonen och de kommer inte att öppnas förrän i vecka 26.
Barnet upplever sin omgivning och kan reagera,
på det som händer på utsidan av magen.
Det kan rycka till vid plötsligt höga ljud men lugnar sig,
oftast vid ett rytmiskt gungande.

Barnet har än så länge stor rörelsefrihet inne i hinnsäcken.
Ibland blir det en knut på navelsträngen.
Det är ovanligt men betyder ingenting eftersom,
navelsträngen är spänstig och väldigt elastiskt.
Barnet väger mer än moderkakan,
och nu börjar det definitivt synas att du är gravid.

Hjärnans utveckling är intensiv under den andra trimestern.
Den skyddas av löst sammansatta skallben.
Dessa sluter sig så småningom men fontanellerna,
de stora mjuka ytorna mellan skallbenen,
kan finnas kvar till dess att barnet är två år.

DU

Magen växer och livmoderväggen tänjs ut allt mer.
Kanske känner du vid den här tiden de första rörelserna från ditt lilla barn?

Blir du förkyld kan det vara svårare att bli av,
med besvären än vad du är van vid.
Får du problem med nästäppa kan det hjälpa,
att använda nässpray med koksalt.

Använd vanliga näsdroppar med viss försiktighet.
Visserligen gör de andningsvägarna fria för en stund,
men de irriterar också slemhinnan så att den snabbare blir svullen på nytt.




(Text lånad från Libero.se Bild lånad från Gravid.se)

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Ja vi fick veta kön via vanliga ultraljudet :)

Ja visst är Elias är fint namn det tycker vi med :)



Idag kommer vi ta det så lungt som vi bara kan ta det. Har ingen ork till ngot känner jag! Kram

2010-02-01 @ 13:23:56
URL: http://piinkbarbiie.blogg.se/
Postat av: Malin, 19 och gravid

Japp, de kollar inte kön på sjukhuset här eftersom man gör Rul i v.18 och då ser man tydligen inte könet än. Det går inte kolla förrän i v.24 eller vad det var.

Jag vet inte vart det är någonstans, har bara hört det av andra att det är det närmaste stället man kan kolla könet.

Jo, precis!

Så jag känner att ska jag ligga där och pinas i flera timmar så ska jag i alla fall ha en överraskning när bebisen väl kommer ut :p haha.



Kram

2010-02-01 @ 13:29:58
URL: http://mammanitton.blogg.se/
Postat av: Evelina - Blivande mamma <3

Tack så mycket :)



Desamma , kram :)

2010-02-01 @ 13:35:17
URL: http://loon.blogg.se/
Postat av: Jojjo

Sv: Tack så mycket och detsamma :) Kramar!

2010-02-01 @ 13:37:09
URL: http://proudless.bloggplatsen.se
Postat av: Malin, 19 och gravid

Okej, en kompis frågade när hon var på UL ca en vecka före mig och då sa de det till henne men de kanske bara sa det för att lixom, jag vet inte.

Jag brydde mig inte om att fråga eftersom jag redan visste att de inte skulle säga vad det var.

Idag ska två av mina systrar komma hit och hälsa på, själv då? :)

2010-02-01 @ 13:43:27
URL: http://mammanitton.blogg.se/
Postat av: Malin, 19 och gravid

Jo, det beror nog väldigt mycket på det ja :)

Dom är yngre, min mamma & pappa var bara 17 när de fick mig så jag är äldst av alla :)

Okej :)



KramM

2010-02-01 @ 14:00:52
URL: http://mammanitton.blogg.se/
Postat av: Janni - gravid i vecka 30 <3

Hihi ja precis, innan magen börjar bli riktigt rund kan man känna att man bara har gått upp lite, och folk runtomkring kanske inte riktigt ser att man är gravid, men snart så :)



O det är så mysigt att titta på alla saker, vad ska ni har för vagn då:)

Vi har beställt en bugaboo :) Dom är super! Speciellt om man ska ha den mycket i bilen och så, väldigt smidig!



I helgen har varit ute en del i snön och ätit ute och bara slappat, så himla skönt! Nu ska jag jobba hela veckan igen, men har bara tre veckor kvar nu :) Wiiee!

Kramar

2010-02-01 @ 15:45:32
URL: http://jhfashion.blogg.se/
Postat av: Janni gravid i vecka 30 <3

O vad mysigt, snart går det så väldigt fort, så blir den snart stooor och rund :)



Vi va hundra på att vi skulle ha en bugaboo för jag har provkört den en del, flera som vi känner har den :)

Emmaljunga är också super bra och fina, dom tittade vi också lite på :)



Jag jobbar på ett kontor men bara två veckor till nu :) wiie så skönt! vad gör du själv:)?

Kramar

2010-02-02 @ 11:06:06
URL: http://jhfashion.blogg.se/
Postat av: Malin, 19 och gravid

Vad menar du med "bara" systrar? :) haha.

Tack så mycket :)

Ja, det är riktigt gött att ha nu när man börjar få ont i ryggen :p haha.

Hm, jag ska inte göra speciellt mycket mest vila ryggen tänkte jag för imorgon ska jag tvätta :p

Ska äta tacos senare och mysa lite med pojkvännen i alla fall :)



Vad ska du hitta på? :)

2010-02-02 @ 12:17:54
URL: http://mammanitton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
spara uppgifter?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0