Idag går vi in i vecka 39 = 14 dagar till BF :)

DIN BEBIS

I vecka 39 är medelkroppslängden 51 cm från hjässa till häl,
och barnets medelvikt är 3450 gr.
Huvudets omkrets är 35 cm.

Det har vuxit färdigt nu men kan fortsätta öka i vikt.

Allt handlar nu om att förbereda sig på livet utanför din trygga mage.

Barnet producerar fett för att klara sig i kylan utanför magen.

Levern och hjärtat lagrar näring för att ta till vid syrebrist under förlossningen.

Näringen hjälper även det nyfödda barnet att klara sig utan föda det första levnadsdygnet.


DU

Symfus-fundus är nu 33-38 centimeter.

Kanske du känner dig som en jätte.

I början av graviditeten är livmoderhalsen riktad bakåt för att hindra att öppningen vidgas.

Nu ändras riktningen och livmoderhalsen kortas ner några centimeter.

Du kan känna dig tung och trött samt ha kraftiga förvärkar.

Men härda ut, snart är förlossningen här.

Vila så mycket du kan, du behöver alla krafter.

Har du svårt att sova på natten, ta igen det på dagen.

Det gör inget om du vänder på dygnet, det kommer du i alla fall att göra när barnet är ute.

Bättre att ständigt vara så utsövd som det går,

eftersom du inte har någon aning om när förlossningen sätter igång.

Kanske får du inte sova på 24 timmar om du har en lång latensfas,

med värkar som håller dig vaken.

Så sov så ofta du bara kan innan! Har du svårt att sova - vila istället.

 

 

(Text lånad ifrån Vardguiden.se & growingpeople.se, bild lånad från babycenter.com)


Kommentarer
Postat av: carrå - 19 år och gravid

Haha ja det var superskönt faktiskt :)



Jag förstår det :).

Jag mår bara bra, jävligt trött efter en dag på stranden bara, känner av lite huvudvärk också :).



kram

2010-07-13 @ 17:18:20
URL: http://ettnyttsteg.blogg.se/
Postat av: Ida

Jo jag skrev ju namnförslag i inlägget om namnförslag :)

Aa, nice tkr jag! Det blir en stor fjäril med en massa detaljer i, sen en till liten fjäril på sidan om och så är det en massa lotusblommor runtomkring och krimskrams :P Blir nog bättre än det låter :)

Lägger upp bild på den när det är gjord!

Ska göra den hos en kille i gimo :)



Kramar

2010-07-13 @ 19:24:58
URL: http://idablomqvist.devote.se
Postat av: Vi & Du - Gravid och mamma till två flickor

Tack så mycket..

Jo det är jag som gör mina designer :D



Nä men det förstår jag, slutet är segast och jobbigast. Allra helst nu på sommaren..



Jo med mig är det bra, dock huvudvärk idag. Och sen att hettat tär på mig alldeles för mycket :)



2010-07-13 @ 20:23:16
URL: http://milliez.nu
Postat av: Alexandra -mamma till Leia

usch va jag inte saknar att va höggravid. Dock gick mnin slempropp när jag gick in i v39. :P Så jag slapp va det så mycket längre. Hihi

2010-07-14 @ 14:11:35
URL: http://triquetra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
spara uppgifter?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0