Vecka 24 :)

(Nu är det bara ca: 17 veckor kvar :) hihi)

DIN BEBIS


Innerörat är nu helt utvecklat och fostret kan känna,
skillnad på upp och ned.
Innerörat kontrollerar nämligen balansen.
Bebisen väger nu över 600 gram och är välproportionerad,
men med tunn och ömtålig hud och ringa mängd underhudsfett.
Hjärnan växer snabbt och bebisen börjar fylla utrymmet i livmodern.
Den är ungefär 30 centimeter lång från hjässa till häl.
Även om chanserna att bebisen skulle klara sig med rätt vård,
om den föddes nu är goda, så skulle de flesta läkare och barnmorskor,
göra sitt bästa för att förhindra en förlossning i det här stadiet så att bebisen,
får fortsätta utvecklas på ”vanligt” sätt
Nu går det även att höra barnets hjärta med ett vanlig stretoskop.


DU

Din livmoder kan du enkelt känna 4-5 cm ovanför din navel.

Eftersom din växande livmoder trycker allt mer på buken,

så kan du få bristningar i huden på magen.

Din ökande vikt kan också fresta på din kropp vid det här laget,

något som ger sig till känna genom ryggvärk, problem med blåsan,

värkande fötter och utmattning medan du utför dina dagliga rutiner.

Ökande blodflöde i slemhinnor och ökande blodtryck kan också göra att,

du upplever rinnande näsa och oftare får näsblod.

Det kan vara dags att börja ta reda på vilka,

föräldrautbildningar som erbjuds i ditt område.

Många sjukhus erbjuder profylaxkurser och det finns till exempel,

vattengympa som kan hjälpa din kropp att förbereda sig inför förlossningen.
Det kan hända att du upplever en stickande smärta i sidan då och då.

Detta är sannolikt helt enkelt musklerna i livmodern som töjs ut,

så det finns ingen anledning att få panik.

Om smärtan är ihållande och svår bör du dock konsultera din läkare eller barnmorska.

 

 

 

(Text lånad från babycenter.com,barntotal.se,blimamma.se & bild lånad från babycenter.com)


Kommentarer
Postat av: Zandra

Älskar att gå till bm, vill höra bebishjärtat hela tiden :) Kommer mycket flickor nu tycker jag! :)



Jag mår bara bra och de gör den lilla i magen också! H*n sparkar på revebena hela tiden när jag sitter ner :) Hur är det själv? :)



Visst har du börjat känna sparkarna? :) Kram!

2010-03-30 @ 13:42:44
URL: http://mammaijuni.blogg.se/
Postat av: Sandra Marinoni

sv; jag håller med dig, den är liksom för snygg :D



så mysigt att vara gravid :D

2010-03-30 @ 14:16:32
URL: http://marinoni.blogg.se/
Postat av: Ida

Ja jag tycker det ;)



Joo, det är bara fint, hur är det själv? :)

2010-03-30 @ 14:40:22
URL: http://elfvin.blogg.se/
Postat av: Helen

tack tack, http://ingamikaela.blogg.se/ som gjorde den :) Tyckte bröllopsbilderna passade bra så fick vi skrota de evighetsgamla bilderna. Jag har precis kommit hem från jobbet. Vad jobbar du med då? kram

2010-03-30 @ 16:14:01
URL: http://helenm.blogg.se/
Postat av: Martina, hobbyfotograf och mamma

hihi va spännade:D tiden kommer gå fort till dess ska du se:D



sv: jag trivs kanon bra med den nya hårfärgen:D kunde inte bli bättre:)



hur ha du haft de annars? själv känns de som de ända man gör är att jobba:S



kram

2010-03-30 @ 17:08:57
URL: http://beautywolf.blogg.se/
Postat av: Jacqueline - 17 and pregnant

Visst springer veckorna förbi en? haha



SV: Åh ni verkar ju klara er bra! jo vi pluggar båda, jag gör klart gymnasiet och han komvux, han jobbar sidan om dock, och kommer förmodligen jobba heltid under tiden jag är mammaledig, sedan kommer jag få komma tillbaka till gymnasiet och han tar ut ledigheten, men än så länge så satsar jag på skolan och sedan kmr jag fokusera på min bebis och njuta av liten innan den blir en finnig tonårig haha :)

2010-03-30 @ 17:22:26
URL: http://jacquii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
spara uppgifter?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0