Mamma och Mini vecka 28

Bebis:
Den här veckan väger bebisen ca 1200 gram och är ca 38 cm lång från topp till tå.Barnet kan fortfarande vända sig ett tag till. De flesta barn brukar sedan lägga sig tillrätta med huvudet nedåt i födelsekanalen fast en del lägger sig istället på sidan eller med stjärten nedåt. Då kan man försöka vända barnet när det är ca 1 månad kvar till förlossningen. Hjärnan börjar forma de olika vecken. Hittills har den varit ganska slät.Nu blir barnets kropp mer trind och rund. Tänk att ditt barn har mer än tiodubblat sin vikt på 11 veckor! Från och med nu ökar det sin vikt med ca 27 gram varje dag. Här är ett betryggande faktum: nio av tio barn som föds vid den här tidpunkten överlever.

Mamma:
Nu börjar tredje trimestern, den sista tredjedelen av graviditeten. Brösten kan börja läcka mjölk. Du kan ha ökat åtta till elva kilo eller mer. En del kvinnor kan känna sig stora och tunga och ha svårt att röra sig obehindrat. Översta delen av din livmoder är nu c:a 7,5 cm ovanför naveln och din viktökning ligger förmodligen mellan 7 och 11 kg. Känsloyttringar och reaktioner kan åter bli starka som i första trimestern. Det är en spännande men också påfrestande tid, såväl psykiskt som fysiskt. En del kvinnor mår utmärkt under denna period, medan andra kan känna sig helt utmattade. Under dessa veckor kan du räkna med en viktuppgång på ca 4,5 - 5,5 kg,där barnet utgör ca 3-3,5 kg. Livmodern har under den senaste månaden växt ca 4cm och du kan känna ett tryck upp mot bröstkorgen. Detta kan ge en lätt obehagskänsla när de nedersta revbenen spänns ut.

Egna ord:
Sen den 21:a December och fem veckor framöver så har jag blivit sjukskriven. Altså fram till den 25 Januari, och graviditetspenning har jag ansökt om att få ifrån den 20 Januari, så förhoppningsvis så kommer dessa dagar att avlösa varandra relativt smidigt (jag menar man vet juh aldrig med F-kassan). Fortfarande trött och har även börjat fått lite små ilningar i svanken i mellan åt, även lite molvärk i magen till och från. Inget allvarligt dock. Bara ovant då jag inte hade något liknande när jag väntade Alicia. Fortfarande ingen halsbränna än så länge, därimot så kan det kännas som att jag ska få sura uppstötningar när jag ligger med huvudet lite böjt. Har inte haft några hemska sendrag än heller som jag hade väldigt ofta med Alicia, men vem vet, det kanske kommer smygandes? Känns som att det kanske börjar bli dags att börja disskutera namn lite mera seriöst här hemma också, tror vi har kanske ett eller så. Även om vi absolut inte kommer att bestämma oss helt förens vi har sett lilla mini, men det kan juh vara bra att ha några förslag kanske? Sover mig fortfarande igenom hela nätterna, inget nattkissande här inte haha ;) Ja det var väl det jag kunde komma på just nu.

Kommentarer
Postat av: carolina - med Lo:s syskon i magen.

OOh vill också vara i vecka 28, haha. Vecka 21 på tisdag iallafall =)



Hoppas ni haft en riktigt god jul och myst en massa =)



Kram!

2011-12-25 @ 22:07:37
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
spara uppgifter?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0