Vecka 22

{ Tidsinställt }

Barnet:
I vecka 22 är bebisen ca 28 cenitmeter lång mellan hjässa och häl och väger ca 500 gram. Barnet både sover och är vaken, han eller hon har en egen dygnsrytm. När du vilar är barnet kanske som mest livligt. Den del utav hjärnar som billdar hjärnceller fram till att barnet fött utvecklas mycket nu. Barnet  kan känna med sina händer över ansiktet och kroppen. Smaklökarna på tungan utvecklas. Ögonlocken är fortfarande slutna. Barnet är känsligt för beröring och flyttar sig gärna om du buffar på det.

Mamman:
Du kan känna att din livmoder övar sig inför förlossningen genom oregelbundna sammandragningar som kallas Braxton Hicks kontraktioner. I Sverige brukar vi kalla dem förvärkar, falska värkar eller avstannade värkar. De känns längst upp i livmodern. De är inte farliga vare sig för fostret eller för dig. Din blodvolym har ökat för att fylla behovet av ökad syresättning och näringstransport till fostret. De flesta kvinnor mår bra av att ta en paus innan barnet kommer och då är det viktigt att planera in den i tid. Kanske har du semester eller någon annan ledighet du kan ta ut? Du har annars rätt att vara föräldraledig från ditt arbete i 7 veckor innan beräknat förlossningsdatum.

Enga ord
:
Här kommer lite uppdatering om hur jag mår i graviditeten just nu då. Än så länge så mår jag fortfarande bra, har börrjat känna av endel hormoner och blir lätt irriterad och känner att tålamodet inte alltid finns där. Anfådd har jag börjat bli också, kan ligga i soffan och känna att jag andas tungt trots att jag inte gör nånting fysiskt påfrestande. Böja sig ner går fortfarande ganska bra, ibland känns det lite bökigt men oftast går det bra. Bebis sparkar jätte mycket på kvällarna nu, och igår när jag skulle sova så buffades vi med varandra. Så härligt när man känner att man har lite tid att "lära känna" bebis i magen också. Törstig är jag hela tiden nu också, helst på Coca cola eller julmust, eller Godmorgon Sicillien Blodapelsinjuice. Snart har jag mina havandeskapspapper (eller gravidpenning som det nu mera heter) färdiga. Lite små fix kvar bara och sen måste det skickas in fort som attan. Ryggen känner jag fortfarande av så fort jag är på jobbet så den 14:de ska jag på möte hos en sjukgymnast. Är så glad att jag har en Barnmorska som tar mig på allvar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
spara uppgifter?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0