Vecka 24

Bebisen:
Nu börjar det bli lite trångt där inne. I vecka 24 är medelkropppslängden 32 cm ifrån hjässa till häl och barnets medelvikt är 700 gram. Barnet känner vad som är upp och ned. Balansorganet i innerörat har utvecklats. Nu börjar nästa viktiga utvecklingssteg av hjärnan. Allt det som barnet behöver just nu är värme, föda och stimulans, och det finns inom en omkrets på ett par decimeter i livmodern. Barnet reagerar på allt fler sinnesintryck. Det känner, det upplever smak och hör ljud. Hörseln är väl utvecklad. Barnet känner igen mammans, partnerns och eventuella syskons röster. Den hör även mammans hjärtslag. Lungorna är fortfarande omogna men tillverkningen av ett ämne som kallas surfactant startar. Det har till uppgift att hålla lungblåsorna, alveolerna, i lungorna utspända så att lungorna inte faller ihop och klibbar
samman när barnet föds och skall fylla sina lungor med luft.

Mamman:
Din livmoder har växt så att den når över naveln. Nu kan du känna hur det spänner och trycker ju mer magen växer. Du kan få en del krämpor som halsbärnna, ryggont och ont i benen. Du kanske också måste gå och kissa oftare. Många drömmer livliga drömmar nu. En del gravida samlar på sig vatten och får svullna ben framemot eftermiddagen och kvällen. Lägg upp benen på bordet eller stolen och vila dig. Du kan också använda stödstrumpor. Dina bröst har blivit större och du behöver säkert större BH med bra axelband. Kanske har du uppmärsammat att vätska kan sippra fram ur brösten. Brösten förbereder sig för sin kommande funktion, mjölkproduktionen. Varje bröst kan öka 200-400 gram men det är mycket individuellt. Det kan hända att du upplever en stickande smärta i sidan då och då. Detta är sannolikt helt enkelt musklerna i livmodern som töjs ut, så det finns ingen anledning att få panik. Om smärtan är ihållande och svår bör du dock konsultera din läkare eller barnmorska.

Egna ord:

Ja som ni sett så har magen växt på sig rätt ordentligt nu och jag blir lika förvånad varje gång jag råkar se min spegelbild i något fönster el liknande. Och härom kvällen så påpekade M att den hade växt mycket. Har även fått den där "håll känslan" som jag hade med Alicia vet jag, ni som varit gravida kanske vet vad jag pratar om? Det kommer oftast när jag skyndar mig, tex till tåget eller nått. Altså när jag går fort så kommer det som en håll liknande känsla i sidan utav magen, oftast på höger sida. Lite obekvämt är det allt, iallafall när man har brottom. Är nu även i behov utav nya BH:ar, funderar på att köpa någon rejäl amnings behå denna gång som man kanske kan börja använda lite smått redan nu på slutet av graviditeten? Försöker att komma ihåg att smörja in mig varje kväll innan läggdags i hopp om att minska "risken" för bristningar. Har inbillat mig att det funkar då jag inte fick alltför många bristningar när jag väntade Alicia. Om inte annat så är det skönt för den stramande huden. Börjar även känna nu att det är lite jobbigt att böja sig ner, och det är ganska tungt redan nu att dra barnvagnen med Alicia i tex uppför bron, backar och liknande. Går och håller tummarna för att jag ska slippa halsbränna denna gång, hade inte alltför mycket med Skruttan men tillräckligt så att det kändes besvärligt. Har hitills bara kännt av kanske två sura uppstötningar, så det skulle inte förvåna mig om halsbrännan är inom en kort räckvidd. Idag ska jag även på det efterlängtade besöket hos sjukgymnasten kl 11, så jag tar med mig Alicia och åker dit.


Kommentarer
Postat av: Helena

Vilka fina bilder du har i din blogg.

2011-11-23 @ 10:39:18
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/
Postat av: SHORTY

vet duuu?? jag drömde inatt att jag var gravid i 7e månaden och det var så sjuuuuuuukt verkligt!! asläskigt :P haha

2011-11-23 @ 11:59:20
URL: http://shortys.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
spara uppgifter?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0