Vecka 14 ♥

{ Tidsinställt }

Mamman:

Grattis, du är nu i den andra trimestern! Nu tänjs musklerna och huden ut för att ge plats åt bebisen att växa.Är det andra eller tredje graviditeten kan du uppleva att magen är större än första gången, livmodern är nu ungefär lika stor som en grapefrukt. Eftersom hormonet progesteron ökat starkt den sista tiden kan du nu få trög mage. Hos många gravida kan en mörk strimma, kallad Linea nigra, börjat synas mitt på magen. Undvik att sola då


Barnet:
I vecka 14 är kroppslängden 11,5 (huvud/stjärt). Tillväxten går nu i en rasande fart och först i v.22 avtar denna tillväxtspurt. Bebisen är ungefär lika stor som en tennisboll. Nacken och halsen börjar bli så starka att bebisen kan hålla upp sitt huvud. Nu är alla kroppsdelar så pass utvecklade att man kan se vilket kön bebisen har. Fostret kan träna på att "andas" fostervatten in och ut från lungorna. Fostervatten är en väldigt speciell substans. Det byts ut var tredje timme. Fostret kan röra på armarna och knyta nävarna.

Egna Ord:

Tiden går juh så otroligt fort ! Tyckte vi nyss var på inskrivningen hos barnmorskan, nu åker vi till Turkiet om fyra dagar, sen när vi kommer hem därifrån så är jag redan i vecka 15 och det är då bara ca tre veckor till min 23 årsdag, och efter det så är det bara två veckor till RUL. Nyss kändes det som att det var så otroligt långt borta och nu så är vi snart där! Där märker man skillnaden på förra graviditeten och denna, man har inte alls samma tid till att fundera, känna efter och planera, man har juh redan en liten att ta hand om Kroppen då, ja magen den växer, det går juh inte direkt att "dölja" den längre, och det börjar bli svårt att veta vad man ska ha på sig! Brösten därimot är inte alls ömma som dem var med Alicia, när jag väntade henne så kunde jag inte ens ha BH:ar med bygel i, så det är jag glad över att slippa denna gång haha.

Kommentarer
Postat av: Mamma Evelina

Jo jag färgade de idag. Tog chokladbrun men de skiftar väldigt mycket i rött i verkligheten. Inte vad jag hade tänkt mig. Men de är iaf mörkare och de är ju så skönt med mörkt hår :) Trivs också väldigt bra i de! Ja gör de :)



Ja dom är ju de. Och så himla söt lilla Alicia med gummistövlarna i inlägget här nere <3

2011-09-08 @ 20:38:24
URL: http://loon.blogg.se/
Postat av: SHORTY

grattis söta =)

2011-09-08 @ 21:38:35
URL: http://shortys.se
Postat av: helen - mamma till Lea och BF jan 2012

Visst springer veckorna iväg?!- så mys! Kikade ni kön med Alicia föresten och kommer ni försöka kika denna gång om det går? :) kram

2011-09-08 @ 22:10:58
URL: http://helenm.blogg.se/
Postat av: mamma till adam och jacob

har varit bortrest så har inte kollat in här på ett tag , grattis till graviditeten! =)

2011-09-08 @ 23:49:04
URL: http://motherof2.bloggplatsen.se
Postat av: SHORTY

gumman, hur jobbar du på måndag? Jag jobbar 12 - 19 och behöver sluta senast 18. Du jobbar inte morgon då kanske? Eller vill ta ett extra pass? Behöver verkligen verkligen ha bort det. Vore guuuuld!

svara gärna så fort som möjligt :$



Har du nummer till kollegorna på jobbet? :P (har bara några få) pusss

2011-09-09 @ 13:54:12
URL: http://shortys.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
spara uppgifter?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0