Vecka 16

Mamman:
Några få kvinnor, framför allt omföderskor börjar känna sparkar redan nu, men det kan också dröja flera veckor till. Din kropp fortsätter växa och midjan försvinner mer och mer. Ditt hjärta pumpar runt en större blodmängd än vanligt vilket kan göra att du lätt blir andfådd. Mjölkkörtlarna börjar producera mjölk omkring denna veckan och detta kan orsaka spänning och ömhet i brösten. Blodkärlen blir mer synliga under huden på grund av den ökade blodgenomströmmningen. Ligamenten som håller livmodern på plats stramar ibland. Det kan upplevas som en huggande eller stickande smärta i sidorna vid häftiga rörelser eller om du nyser eller skrattar. Du kanske svettas mer än du brukar göra.

Bebisen:
I vecka 16 är barnet stort som ett päron, kroppslängden är omkring 14 cm (huvud/stjärt) och väger ungefär 100 gram. Bebisen kan nu gripa med händerna, sparka och tillochmed göra kullerbyttor! Huvudet är nu upprätt och i ansiktet utvecklas muskler som gör att den redan kan grimasera, som att till exempel kisa, rynka pannan och öppna munnen. Under de kommande veckorna kommer en växtspurt äga rum, då bebisen dubblar sin vikt och blir längre.

Egna ord:

Kan som sagt inte ha mina gamla jobbkläder längre, på en vecka gick jag ifrån att kunna stänga min skjorta till att inte kunna knäppa dem tre nedersta knapparna haha, och då utan att ha gått upp ett endaste gram. Vet inte om det är så att bebis "tar" väldigt mycket ifrån mig? Tröttheten har blivit bättre, dock så tvärsomnar jag ganska tidigt på kvällarna och klarar inte av att ligga i soffan och se en film på kvällen, då slocknar jag nästan på direkten, är tillochmed så trött så att jag knappt orkar gå upp och kissa på nätterna trots att jag är jätte kissnödig, oftast vaknar jag inte av att jag är kissnödig utan när jag hämtar över Alicia till våran säng när hon vaknar på natten/morgonen då brukar jag passa på att gå. Det är lite ovant att magen växer när jag knappt hunnit känna mig gravid. Och som jag sagt tidigare veckor, tiden går super fort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
spara uppgifter?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0